‘Onsympathiserend’ bij Parnassia aan Zee

Onsympathiek?, herhaalde de man. Hij zag er verlopen uit; zijn spijkerbroek en flubbertrui leken tot op de vezel afgedragen, mijn eigen derdehands kloffie stak er bij af als een maatpak. Even dacht ik dat het Hans Slewe zelf was, incognito, de eigenaar van Parnassia aan Zee, een strandtent vlakbij Bloemendaal aan Zee. Onsympathiek ja!, herhaalde ik, terwijl hij wanhopig probeerde uit te leggen waarom je niet zomaar met je laptop op een tafeltje mag gaan werken. In Parnassia zijn werk en priv…. hij slikte het in, ik werk niet, zei ik, ik schrijf.

Ik was pissig, meer dan pissig, ik had net mijn thee besteld en overwoog om daarbij nog bitterballen te laten brengen. Een mooi tafeltje bij het raam had ik uitgekozen, dat uitkeek over de kolkende zee. Mijn laptopje stond al te zoemen. De komende anderhalf uur wilde ik, bijgestaan door een fantastisch uitzicht en onder genot van thee, koffie en wellicht ook een speciaal ambachtelijk biertje een blogje schrijven. Het mocht niet baten, ik moest gebruik maken van “het ‘werkplekarrangement’ –onsympathiek– waar je voor 10 euro per uur inclusief koffie of thee gebruik v..-geld dus, zie je onsympathiek– want je begrijpt toch ook wel -ik begrijp helemaal niets- dat wij een omzetgarantie -WTF omzetgarantie?- willen hebben en geen mensen willen die alleen achter hun laptop werken en niets omzetten –vooroordeel, dus superonsympathiek”. Eikel! dacht ik. maar ik zei het niet. Hij dacht waarschijnlijk hetzelfde maar zei ook niets.

Later, op de fiets bedacht ik me dat de man, de bedrijfsleider (of was het toch Hans Slewe?) gewoon het beleid uitvoerde dat veel horecagelegenheden hanteren, en waarschijnlijk geen eikel was. Althans geen hele grote. Het soort beleid is wel wat eikelig, buiten akelig en kortzichtig, In het hoogseizoen snap ik zoiets, maar nu, op een blauwe wintermaandag was het rustig en was het grootse deel van de klantenruimten sowieso afgesloten. Elke klant is dan een zegening die je moet tellen, lijkt me. Ook het feit dat ik de gelegenheid al jaren bezoek, en met name in de zomer vrienden en vriendinnen heb meegenomen en in menig zomers uurtje voor een omzet hebt gezorgd waar ik zeker een dag lang voor heb kunnen zitten werken, wordt even vergeten. Als er dan een ‘omzetgarantie’ moet zijn dan is dit in dit licht wel een erg onsympathieke omzetgarantie. Uit mijn hoofd calculeerde ik de omzet waar ik het afgelopen jaar voor heb gezorgd, trok het aantal uren dat ik ter plekke besteed had maal 10 euro ervan af en besloot dat ik nog recht had op zeker 100 lease-uren van een werkplek.

In het moderne horecaverdienmodel wordt zoiets natuurlijk niet meegenomen. Ik snap het wel, de jasjes-dasjeseenmansbedrijfjes moeten ook betalen, ik zou het doen als ik een bedrijfje had. Maar er zijn ook anderen, de bloggers, de schrijvers en de dichters, die een mooie plek nodig hebben om hun ‘ding’ te oden met een uitzicht en een drankje. Zij kunnen een omzetgarantie bieden mits deze flexibel is en niet op argwaan maar vertrouwen is gebaseerd. Soms hebben die warhoofden namelijk wel degelijk veel te besteden, soms ook bitter weinig, maar ze komen altijd terug mits je ze goed behandelt. Soms nemen ze vrienden mee, en vaak zijn ze geplaagd door een uitgesproken dorst voor dure biertjes.

Ik zou zeggen, Parnassia, maak een lange tafel vrij voor ze, zet ze daar neer, geef ze een krantje, behandel ze goed, want behalve voor een goede lange termijnomzetgarantie, kunnen twitterende bloggers en schrijvers ook heel goed (of juist heel slecht) zijn voor het imago van jouw zeetabernakel. Ook voorkom je zodoende, met dat hilarische plasincident in het achterhoofd, een echt zeikincident die alle aanverwante nog eens naar boven haalt.

De strandbal ligt bij u.

 

 

2 Comments

  1. Ik had een klein spa flesje dat een aardige jongen bij Parnassia wel even met water wilde vullen, omdat ik kort daarvoor een NIer kwijtgeraakt was…..ik moest veel drinken, en kwam van een strandwandeling af en wilde een soepje gaan eten. Maar eerst water! Want ik was uitgedroogd.
    Anyway…De baas kwam hysterisch aanlopen en werd kwaad op zijn werknemer…ik kreeg geen water!!!

    Wat een nare man!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *